Wesoły Cmentarz w Rumunii


Fot. Grzegorz Król

Wesoły Cmentarz w miejscowości Sapanta to jedna z najciekawszych atrakcji turystycznych Rumunii. Zamiast ponurych, kamiennych nagrobków mieszkańcy stawiają drewniane tablice z wymalowanymi scenkami z życia umarłych. Kolorowe obrazki wzbogacają wierszyki opowiadające o życiu właścicieli wesołych kwater.

Wesoły Cmentarz – bo tak właśnie się nazywa – to ponad 800 rzeźbionych i kolorowych krzyży. Każdy długi na ok. 130 cm i szeroki na ok. 30 cm. Na każdym płaskorzeźba ilustrująca jakąś historię i zabawny wierszyk. Zaczęło się od tego wpisu:

„Tu leży moja teściowa. Gdyby żyła rok dłużej, leżałbym tutaj ja”

Tak właśnie lokalny rzeźbiarz, Stan Patras, w latach 30. minionego wieku zaczął utrwalać na nagrobnych krzyżach to co zmarli lubili robić za życia, jak odeszli z tego świata. Jest tu więc i pijak z butelką i pani za ladą sklepu, jest dziewczynka potrącona przez samochód i gospodyni podczas codziennych zajęć. A każdy zmarły ma obrazek z wierszykiem.

„Kto wódkę w sercu ma
Skończy tak jak ja
Bo ja wódkę kochałem
Z nią w ręku śmierć przywitałem.”

„Tu ja spoczywam, Ion Stan się nazywam.Byłem policjantem tu i w Brasov. Byłem dobrym policjantem. Teraz was pozdrawiam i salutuję, bo już więcej się nie zobaczymy. Świat opuściłem w 68. roku życia”.

Cmentarz został wpisany na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO i należy obecnie do największych atrakcji Rumunii. Mimo niezbyt dobrych dróg w sezonie zagląda tu codziennie przynajmniej kilka autobusów z turystami. Dziwią się i śmieją Japończycy, Niemcy, Holendrzy. Przyjeżdżają Włosi by u Dymitru Pop’a, rzeźbiarza, który przejął dzieło Patrasa i rzeźbi krzyże zamówić je dla siebie. Stawiają je potem… na ogródkach swoich włoskich posiadłości.

Fot. Grzegorz Król

PS. W kronice cmentarza ktoś napisał, że Rumuni… umierają ze śmiechem.

2 uwagi do wpisu “Wesoły Cmentarz w Rumunii

Skomentuj

